Parkinson Dans

Dans er godt for hjerne og krop

Parkinson Dans
mandag kl. 14.00 - 15.00

Holdet henvender sig til dig med parkinson og kører under den vederlagsfrie fysioterapi § 62. Det er derfor gratis at være med, hvis du har en § 62 henvisning fra din læge.
Vi bevæger os til glad musik og træner dansetrin til lette dansekoreografier. Du får trænet din balance, reaktionsevne, hurtighed og koordination. Du bliver garanteret i godt humør og møder også andre med de samme udfordringer som dig. Det kan faktisk være rigtig rart at have nogen at dele sine erfaringer med; både de gode oplevelser, men også de mere besværlige sider af at have fået en parkinson diagnose.

Dans er en sjov og anderledes måde, at træne nogle af de udfordringer din krop og hjerne giver dig. Bevægelse til musik stimulerer din hjernes motoriske områder og gør dig glad i låget.

Underviser: Fysioterapeut Gitte Steen Møller

Vi har haft Parkinson Dans hos os siden 2013.

Hvad er parkinson?

• Parkinsons sygdom skyldes, at man mister nogle vigtige nerveceller i hjernen der producerer dopamin. Dopamin er et signalstof i hjernen.
  • Sygdommen er særlig hyppig hos personer over 70 år
  • Parkinsons sygdom udvikles langsomt over år
  • Det starter ofte med rysten i en hånd. Efterhånden kommer der nedsatte bevægelser og stivhed i musklerne. Efter nogle år får man ofte dårlig balance
  • Medicin kan lindre symptomerne ved Parkinsons sygdom. Det er vigtigt, at du jævnligt taler med din neurolog om din medicin og får din dosis justeret
  • Træning er vigtig for at holde på muskelstyrke, knoglestyrke, kondition og balance.
  • Du kan blive henvist til fysioterapi under den vederlagsfrie ordning § 62
Vi har også almindelig  træning for parkinsonsramte. Det hold vi kalder MTT = medicinsk træningsterapi er hold, der passer utroligt godt til dig med parkinson, fordi der kan tages individuelle hensyn. På MTT holdende træner vi både muskelstyrke, kondition og balance.

Husk dit gule sundhedskort

Indlæs dit sundhedskort i kortlæseren i vindfanget ved hoveddøren. Så kan vi se at du er kommet.

Parkering

Vi anbefaler at du parkerer på den store offentlige parkeringsplads i Vestervoldgade. Der er 4 pladser forenden af klinikhuset – her må du også gerne parkere.

Du må ikke parkere foran klinikhuset, da flisearealet er til handicap kørsel.

Se vores holdoversigt her: