Akupunktur​

Medicinsk akupunktur til smerter &

Dry needling teknik

Akupunkturbehandling

Klinikken tilbyder akupunkturbehandling. Akupunktur gives enten som tillæg/supplement til almindelig fysioterapi, eller som selvstændig ydelse. Vi behandler dig kun med nåle hvis du er indforstået med det.

Vi anvender medicinsk akupunktur, som primært er til behandling af smertetilstande i f.eks. nakke, skulder, ryg, hofte, knæ, hovedpine og migræne. Medicinsk akupunktur er baseret på viden om smertemekanismer, neurofysiologi og neuroanatomi. Akupunktur kan afhjælpe smertefulde tilstande; akutte som kroniske.

Behandlingen foregår ved, at man stikker tynde nåle ind i hud og muskler. Her stimulerer nålene nerverne. Dette kan resultere i lokal øget blodgennemstrømning og udskillelse af smertedæmpende hormoner. Endelig kan nålebehandlingen påvirke den mentale oplevelse af symptomer og smerter positivt. Virkningen er langsomt indsættende og efter 5-6 behandlinger, vil der kunne opleves en begyndende effekt. Optimalt behandles der 6-12 gange ved behandling af langvarige smertetilstande.

Hvilke tilstande kan behandles med akupunktur?

Man anvender primært akupunktur til at behandle veldefinerede smertetilstande i muskler og led samt migræne og spændingshovedpine. Man kan også anvende akupunktur til at lindre gener relateret til kræft f.eks. kvalme. Om akupunktur er en relevant behandling for dig, vil din fysioterapeut kunne vurdere.

Hvordan foregår behandlingen med akupunktur?

Akupunkturpunkter eller trykfølsomme punkter, som er relateret til de symptomgivende områder, behandles med tynde nåle. Nålene stikkes enten få millimeter ind i huden, eller op til nogle centimeter ind i musklerne. Den føles normalt som en let ømhed, trykkende eller sovende fornemmelse. Man anvender som regel 5-15 nåle, og behandlingen varer ca. 5 – 20 minutter. Efter 2-3 uger, svarende til 4-6 behandlinger, kan de positive effekter vise sig; symptomerne lindres, bevægelighed og nattesøvn bedres, og man har færre smerter. Vi plejer at sige at du skal have modtaget 3 akupunktur behandlinger før vi kan vurdere om du er modtagelig overfor behandligen.

Dry needling teknik:

Her benytter vi os af, at der i muskler findes særlig ømme muskelpunkter, også kaldet triggerpunkter. Ved at sætte en nål ind i et sådan punkt kan vi få musklen til at slappe af lokalt. Triggerpunkter er stramme bånd i en muskel, og de forstyrrer musklernes funktion og er smerteproducerende.
Ved dry needling teknik opnår du hurtigt en oplevelse af forandring i forhold til spænding og smerter. Ofte vil behandligen skulle gentages nogle gange. Vi bruger færre nåle i denne teknik og derfor er prisen også reguleret derefter.

Er der ricisi ved akupunktur?

Der kan være bivirkninger ved behandling med akupunktur. Eksempelvis mindre blødninger ved indstiksstedet, svimmelhed, træthed, forværring af smerter og andre symptomer.

Hvor mange behandlinger skal jeg have?

Det vil være individuelt, men ofte anbefaler vi 3 behandlinger for at afklare om du responderer på behandlingen.

Måske dette også er noget for dig: