Laserbehandling

LIGHTFORCE FX CLASS IV

Klinikken tilbyder behandling med denne kraftige laser. Laser er velegnet til at behandle både smerte og inflammation (betændelse).

Hvilke lidelser kan LASER afhjælpe?

• Nakke smerter
  • Slidgigt/Artrose
  • Indeklemnings-syndrom i skulder
  • Rheumatoid Artrit
  • Musearm
  • Frossen skulder
  • Tennisalbue
  • Hælspore
  • Achillessene – betændelse arvæv
  • Sårheling

OBS! Laserbehandling gives som en  tillægsydelse ud over det almindelige konsultationshonorar og koster 50 kr. ekstra pr. behandling

Hvordan virker Lightforce laseren:

Når laserlys med den rette bølgelængde og mængde energi tilføres væv, startes en lang række processer i vævet, der under ét kaldes fotobiomodulation. Fotobiomodulation virker inflammationsdæmpende, smertelindrende og fremmende på heling af skadet væv. Fotobiomodulation virker på celleniveau og man kan således behandle både led, muskler, sener, seneskeder, ledbånd og slimsække med laseren.

En behandling med laseren er helt smertefri. Man kan, alt efter behandlingen, mærke lidt behagelig varme undervejs. Et typisk behandlingsforløb består af 4-6 konsultationer, men er der tale om mere kroniske smerter, kan der være behov for flere behandlinger.
Laseren, der bruges på klinikken er en Ligtforce FX Class IV, som er en kraftig laser, der kan levere fra 0,5 til 15 Watt. En Class IV laser er specielt god til at behandle i dybden og dens styrke gør, at den kan levere mere energi i vævet, og behandlingen bliver dermed mere effektiv end ved brug af svagere lasere (de mest almindelige lasere som de fleste fysioterapeutiske og kiropraktiske klinikker anvender, producerer 0,5-3 Watt).

Hvad er LASER terapi:

• Laserterapi er koncentreret energi til den naturlige heling.
  • Laserlys trænger dybt ind i vævet, helt ind til den enkelte celle.
  • Cellen udnytter energien fra laserlyset og sætter gang i alle kroppens naturlige reparationsmekanismer.
  • Dermed forstærkes helingsprocessen og immunforsvaret styrkes.

Laser fremmer vævsheling ved sårbehandling – en patient fortælling.

Elisabeth arbejder som sygeplejerske i hjemmeplejen, hvor hun bl.a. laver sårpleje. I fritiden dyrker hun cykling på motionsplan.  Hun kommer til behandling på klinikken med en overbelastet venstre achillessene, som i første omgang behandles med laser og øvelser. Symptomerne i venstre achillessene afhjælpes hurtigt.

Elisabeth har efter en ashillesseneoperation i højre ben fået et stort gnavesår ( foto nr. 2) ved achillessenen fra den gips, der var anlagt efter operationen.  Såret var i starten så dybt at achillessenen var blotlagt. Såret har været til stede ¾ år, det er dybt og langs med sårkanten vokser fortykket væv og huden er ildrød. Hver gang hun belaster achillessenen springer såret op og væsker. Såret måler ca. 1 cm x 2,5 cm i omfang ( foto nr. 3). Vi aftaler at behandle sårområdet med laser i et forsøg på at fremme sårheling.

Efter første laserbehandling reagerer vævet med mere smerte og danner en sårskorpe, som efterfølgende falder af. Efter yderligere 5 laserbehandlinger er såret meget mindre og vævshelingen ser markant bedre ud og vævet heler nedefra. Ved den 6. behandling er der kun et lille sår på 2 mm x 2 mm (foto nr. 4) der ikke væsker og vævet heler fint nedefra. Hun har ikke smerter længere, arvævet er blevet mere mobilt. Elisabeth har fået mod på at genoptage sin aktive livsstil.